Thursday 26 June 2008

Przewoźnicy muszą oszczędzać paliwo

Linie lotnicze4
Linie lotnicze za wszelką cenę starają się być coraz bardziej ekologiczne. Jednak nie w trosce o środowisko naturalne, ale o własne zyski i utrzymanie się na rynku. Wysokie ceny paliwa już doprowadziły do upadku kilku przewoźników.

Osiem lat temu amerykańskie linie pasażerskie i transportowe płaciły za paliwo 16 miliardów dolarów. W 2007 roku kwota ta wzrosła do 41 miliardów dolarów, w tym roku ma wynieść 60 miliardów dolarów.

Przewoźnicy nie mają więc wyboru. Nie mogą bowiem z dnia na dzień czterokrotnie podnieść cen biletów. Muszą oszczędzać paliwo. Zmniejszenie zużycia paliwa o 10 proc. dałoby oszczędności rzędu 6 miliardów dolarów, a niektóre linie mogłyby pozostać dochodowe, a może nawet odświeżyć swoje starzejące się floty.


Jak do tej pory przewoźnicy oszczędzają na czym się da. Alaska Air Group zmniejszyła ilość prasy, aby zmniejszyć ciężar samolotu. Pięć magazynów mniej na wszystkich lotach to 10 tys. dolarów oszczędności rocznie. Kolejnym krokiem było odchudzenie wózków z napojami. American Airlines chce oszczędzić 10 milionów dolarów rocznie korzystając na płycie lotniska z jednego silnika.


Aby samoloty były lżejsze linie zakładane są na skrzydłach tzw. winglety, czyli skrzydełka mające wspomóc aerodynamikę. Zdejmowana jest także farba z kadłubów maszyn, które dodatkowo są polerowane. Przewoźnicy dokładają także opłaty za kolejne sztuki bagaży wnoszone przez pasażerów. 


Powoli mówi się także o alternatywnych źródłach energii. Virgin Airlines i Boeing przetestowały już połączenie nafty i biopaliwa na locie przez kanał La Manche. W maju koncern Honeywell ogłosił zamiar testowania biopaliw wraz z Airbusem. Wydatki na paliwo mają być zmniejszone także dzięki nowym sposobom kierowania samolotami, przede wszystkim zastąpieniu radarów systemami GPS. Dzięki GPS samoloty mogą poruszać się po prostszych kursach. Obecnie samoloty latają po trasach przypominających zygzaki. Nowe systemy nawigacji pozwalają także na oszczędniejsze podchodzenie do lądowania. Szacuje się, że może to pomóc zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 12 proc.


Na podstawie Forbes.com i Gazety Wyborczej


/KY/


Wiecej o Linie lotnicze4 >>>

No comments: