Monday 4 August 2008

Michael O Leary – twórca potęgi Ryanaira

Ryanair
W 1985 roku wystartował pierwszy samolot linii Ryanair. Twórcą firmy był Rony Ryan, bogaty właściciel firmy GPA, która leasingowała samoloty. Ryan chciał przenieść do Europy wzór amerykański, gdzie samolot przestał być środkiem transportu dla elit. W ciągu pierwszych dwóch lat, Ryanair notował milionowe straty.

Szkolnym kolegą synów Ryan’a był Michael O’Leary, z zawodu księgowy, który pomagał mu w sprawach podatkowych. Młody O’Leary został zatrudniony jako asystent. Zamiast pensji poprosił o 5 proc. rocznego zysku Ryanaira. W tej chwili zaczęła się kontrowersyjna historia irlandzkiego przewoźnika.

Michael O'Leary urodził się w 1961 roku w Dublinie, w ultrakatolickiej rodzinie. Prawie całe życie mieszka w pobliskim Mullingar. W 1983 roku został doradcą podatkowym w firmie KPMG. Jak sam mówi, nienawidził tej roboty, chciał zarabiać pieniądze na własną rękę.


Kupił więc stary kiosk z gazetami i słodyczami. Otwierał go o siódmej rano i zamykał o 23. W Boże Narodzenie, kiedy wszystko było zamknięte, jego kiosk pracował na pełnych obrotach. Specjalnie na ten dzień zamówił większą partię towaru. Całą Wigilię siedział ze swoimi pracownikami - bratem i siostrą - i przebijał ceny na czekoladkach, bateryjkach i papierosach na trzykrotnie wyższe. Do świątecznego południa zarobił 14 tysięcy funtów. 14 razy więcej niż w normalny dzień.


Kiedy zaczął pracę w Ryanair zaczął od renegocjacji cen na paliwa, ubezpieczenia, a nawet za leasing samolotów od firmy GPA – też własności Ryana. Zaczął oszczędzać na wszystkim. Przestał kupować mapy lotnicze, na których narysowany cały świat, ponieważ Ryanair lata tylko po Europie. Zrezygnowano z cateringu, darmowej kawy i ciastek. Za jakiekolwiek przekąski na pokładach samolotów zaczęto pobierać od pasażerów dodatkowe pieniądze, z bardzo wysokimi cenami. Firma zaczęła zwalniać ludzi, a pozostałym obniżać zarobki.


Te wszystkie drastyczne kroki przyniosły rezultaty – Ryanair od 1991 roku przynosi zyski. Potem przyszła pora na kolejne – najpierw skrócono postój samolotów z półtorej godziny do 25 minut. Zrezygnowano ze sprzątania samolotów przez personel sprzątający. Teraz sprzątaniem zajmują się stewardesy. Toalety opróżnia się co kilka lotów.  


Michael O’Leary wprowadził nienumerowane fotele – dzięki temu pasażerowie szybciej zajmują swoje miejsca w samolocie. Zlikwidował business class.


W 1994 roku O’Leary został prezesem Ryanaira, a trzy lata później wprowadził firmę na giełdę. Nowy kontrakt prezesa z Ryanairem mówił już o 25 proc. od każdej sumy, jaką firma zarobi powyżej 2 milionów. Od października 2007, kiedy zmarł Tony Ryan, niepodzielnie już sprawuje władzę w firmie. W 2001 roku został Europejskim Biznesmenem Roku magazynu "Fortune". Doczekał się już dwóch biografii. Jest jednym z najbogatszych mieszkańców Irlandii. Jego majątek szacowany jest na 600 milionów euro.


Dziś Ryanair przewozi rocznie ponad 50 mln pasażerów w 26 krajach Europy. Przymierza się do kupienia Aer Lingus. Michael O'Leary zapowiada, że Ryanair będzie największą linią na świecie. W 2007 roku zysk firmy po opodatkowaniu wyniósł 401 milionów euro.


Na podstawie Gazety Wyborczej 


/KY/


Wiecej o Ryanair >>>

No comments: