Tuesday 16 September 2008

Kolejne linie splajtują

Port Lotniczy3
Willie Walsh, szef British Airways, ostrzega, że do Świąt Bożego Narodzenia upadnie ok. 30 przewoźników.

- Linie lotnicze mają do czynienia z najtrudniejszą w historii sytuacją rynkową. Od początku roku upadłość ogłosiło ok. 30 przewoźników, dlatego prognoza dalszych upadłości obejmująca podobną liczbę w ciągu najbliższych trzech-czterech miesięcy nie jest żadną przesadą - mówi Walsh. Samo British Airways w ramach redukcji kosztów chce zmniejszyć zatrudnienie. Być może nawet o 1,4 tys. osób.

W ocenie ekspertów cytowanych przez sobotni dziennik "Independent" najbardziej zagrożeni upadkiem są mniejsi przewoźnicy i operatorzy branży turystycznej. Zwłaszcza ci, którzy borykają się ze spłatą długów i nie mają rezerw.


W piątek upadła trzecia co do wielkości brytyjska agencja turystyczna i linie lotnicze XL. Wywołało to największą w historii cywilnego lotnictwa akcję mającą zapewnić powrót do domu ok. 85 tys. głównie brytyjskich i irlandzkich turystów, którzy utknęli w Grecji i Hiszpanii.


Już w sobotę zbankrutowała kolejna brytyjska firma turystyczna - K&S Holidays. Liczne linie lotnicze na czele z BA i Ryanair ogłosiły zmniejszenie liczby pracowników w zimie. Na liście linii lotniczych, które w tym roku "zwinęły skrzydła", są m.in. Silverjet, Eos, Zoom, Futura i XL.


W coraz większym chaosie pogrążają się włoskie linie lotnicze Alitalia. W martwym punkcie utknęły rozmowy między rządem, inwestorami i związkami zawodowymi o szansach uratowania bankrutującej firmy. Głównym powodem fiaska jest sprzeciw związkowców wobec planów zwolnienia kilku tysięcy pracowników. Jeżeli próba uratowania linii się nie powiedzie, komisarz może w każdej chwili zacząć zwalniać wszystkie 19 tysięcy pracowników.


Poważnym kryzysem są także dotknięte skandynawskie linie lotnicze SAS. Przewoźnik borykał się od wielu miesięcy z problemami ekonomicznymi i organizacyjnymi. Powodem były skoki cen paliwa, strajki personelu, a także sierpniowa katastrofa w Madrycie samolotu spółki Spanair należącej do SAS.



Źródło: Gazeta Wyborcza

/L/


Wiecej o Port Lotniczy3 >>>

No comments: