Tuesday 8 January 2008

Tłok na Okęciu pozostanie po oddaniu terminalu

Porty Lotnicze
Nawet, gdy Terminal 2 zostanie oddany w wyznaczonym terminie, pasażerowie będą się tłoczyć w jednym terminalu. Na lotnisku rozpoczną się prace przy pirsach centralnym i południowym, przy którym znajdzie się m.in. 12 z 21 tzw. rękawów prowadzących z hali odlotów na pokłady samolotów. Będzie to wymagało wyłączenia z użytku starego Terminalu 1, który też czeka przebudowa.

Jeżeli uda się znaleźć pieniądze na wykonanie prac przy pirsach, potrwają one co najmniej do końca roku. Mimo, iż były wykonawca projektu twierdzi, do jego zakończenia pozostało kilka drobiazgów, w rzeczywistości do wybudowania pozostała mniej więcej połowa lotniska. Po oddaniu Terminalu 2 trzeba  będzie się wziąć za pirsy centralny i południowy. Za prace trzeba będzie dodatkowo zapłacić.

W tym tygodniu mają ruszyć prace przy dźwiękowym systemie ostrzegawczym, które będą kosztować 1 mln zł. Porty Lotnicze wprowadziły na budowę firmę Noma 2 z Katowic, jednego z podwykonawców hiszpańsko-polskiego konsorcjum. Firma wymieni ponad 100 głośników i 10 km kabli, by komunikaty o ewakuacji było wyraźnie słychać we wszystkich częściach budynku w każdych warunkach.



Trwają też  prace i poprawki po hiszpańskim wykonawcy w części handlowo-usługowej. Między innymi nie doprowadzono tam klimatyzacji. Nie wiadomo jednak, kto ma dokończyć wszystkie prace. Są problemy z zawarciem umów z niektórymi podwykonawcami wyrzuconego z Okęcia konsorcjum, które są związane z Ferrovialem-Budimeksem umowami lojalnościowymi. Nie mogą więc podpisać nowych kontraktów z Portami Lotniczymi.



Na Okęciu warunki pozwalające odprawiać pasażerów według przepisów z Schengen spełnia tylko nowa część terminalu. Zatem jeżeli Terminal 2 nie będzie gotowy do obsługi pasażerów do 28 marca, to na Okęciu – jedynym lotnisku w strefie Schengen – wszystkim będą sprawdzane paszporty, co oznacza międzynarodową kompromitację Polski. Drugim rozwiązaniem będzie dowożenie pasażerów odlatujących do państw UE autobusami do innych miast.



PAP, Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita


/KY/


Wiecej o Porty Lotnicze >>>

No comments: