Wednesday 23 April 2008

Polskie lotniska na Euro 2012

Port Lotniczy3
Lotniska w miastach które organizować będą Euro 2012 przygotowują się do obsługi większej liczby pasażerów. Inwestują w nowe terminale, a te już istniejące będą modernizowane. Do mistrzostw przygotowują się też te lotniska, które będą pełniły funkcje lotnisk zapasowych. Nie ma, jednak, pewności, że do tego czasu powstanie port w Modlinie.

Na Okęciu został niedawno oddany do użytku Terminal 2, dzięki któremu z lotniska będzie mogło skorzystać 12 mln pasażerów rocznie, czyli ponad dwa razy więcej niż z Terminalu 1. Warszawskie lotnisko obecnie jest w stanie obsłużyć maksymalnie 36 startów i lądowań na godzinę, lecz po zrealizowaniu kolejnych inwestycji wartych 40 mln zł ma podnieść te możliwości co najmniej do 42 operacji na godzinę. Usprawni się także dojazd na lotnisko. Od czerwca 2010 roku z centrum Warszawy pasażerów zawiezie kolej. Wtedy też ma być oddana stacja kolejowa na Okęciu. Natomiast do roku 2012 połączenie ma zostać przedłużone do lotniska w Modlinie. Czas przejazdu z centrum na Okęcie to około 20 minut, a przejazd między Modlinem a Okęciem potrwa około godziny.

Wygląda to bardzo optymistycznie, ale w rzeczywistości i odległy termin otwarcia lotniska pod Modlinem w 2010 r. znowu staje pod znakiem zapytania. Ostatnio, pojawił się tam problem protestów grupy ekologów, która chce zablokować przebudowę starego pasa startowego. Tym razem chodzi o ptaki, gniazdujące na pobliskich terenach, z którymi, według ekologów, będą się zderzały samoloty. 


Na Euro 2012, natomiast, przygotowuje się gdańskie lotnisko. Ma tam być wybudowany drugi terminal pasażerski za 38 milionów euro, zbudowana nowa droga kołowania oraz  miejsca postojowe dla samolotów.  Terminal pozwoli na obsługę około 5 mln pasażerów rocznie. Łącznie z istniejącym terminalem, gdański port będzie w stanie obsłużyć 7 mln pasażerów w ciągu roku. Inwestycje mają zostać przeprowadzone w ciągu najbliższych czterech lat.


Na poznańskiej Ławicy także trwa rozbudowa. Do 2012 m.in. ma zostać powiększony terminal pasażerski oraz przeprowadzona rozbudowa miejsc postojowych dla samolotów, modernizacja drogi startowej, budowa równoległej drogi kołowania i szybkich ścieżek zejścia z pasa lotniska.


Przed niespodziewanym problemem stanęły natomiast władze wrocławskiego lotniska. Ma tam być wybudowany nowy terminal. I chociaż jest już gotowy projekt i są na to przeznaczone pieniądze, to pojawił się problem związany z własnością terenów pod terminal. Teraz prawnicy zastanawiają się, czy lepiej będzie przesunąć terminal, czy te grunty wykupić.


W podkrakowskich Balicach do mistrzostw ma być rozbudowany terminal do przepustowości około 9 milionów pasażerów rocznie . Przebudowany będzie także układ komunikacyjny wokół lotniska, uwzględniając zarówno transport drogowy, jak i kolejowy.


Ponad 500 mln zł chce wydać na kolejne inwestycje lotnisko w Pyrzowicach. W zeszłym roku oddano tam do użytku nowy terminal, a jest już zamiar budowy kolejnego terminalu za 164 mln zł, budowę drugiej drogi startowej za 275 mln zł i nowej płyty postojowej za 86 mln zł. W sferze planów jest szybka kolej, łącząca lotnisko z miastami aglomeracji śląskiej.


 Mimo, że w Łodzi nie będą organizowane mecze, łódzkie lotnisko przygotowuje się, by być zapasowym lotniskiem dla Poznania i Warszawy.  Jak szacują władze lotniska im. Władysława Reymonta, podczas Euro 2012 może z niego skorzystać ok. 200 tys. pasażerów. Obecnie, przedstawiciele UEFA analizują możliwości lotniska pod kontem pełnienia roli portu wspomagającego Poznań i Warszawę podczas mistrzostw. Według UEFA potrzebna będzie tu budowa nowego terminalu, równoległej do pasa drogi kołowania oraz dużego parkingu i linii kolejowej. Wszystkie te inwestycje lotnisko ma już w swoich planach. Także, jako lotniska zapasowe na czas mistrzostw przygotowane będą lotniska w Babimoście i w Poznaniu-Krzesinach.


Na podstawie Gazety Wyborczej

/KY/


Wiecej o Port Lotniczy3 >>>

No comments: